уторак, 30. март 2021.

KAKO OBJAVITI KNJIGU


Nezavisno od izdavača, distributera, prodaje (knjižara), marketinga (reklame) i ''menadžera - prvi savet. U se i u svoje kljuse.

E, sad kako?

Pratite korake.

1. Rukopis

Napisali ste ga!

Roman, zbirku priča ili pesama!

To je to.

Poradite na lekturi i korekturi (možda uz odgovarajuće alate i pravopis možete i sami), maksimalno utegnite tekst.

2. Recenzija/e

Navodno, prema pravilima izdavaštva 😂 (ne zamerite), trebalo bi da imate recenzenta, odnosno da vas neko ishvali (lično više volim da čujem/pročitam zamerke, stvar ukusa) - dajte tekst nekome ko voli knjigu, voli da čita i kadar je da suvislo napiše svoje utiske ili mišljenje, ili, još bolje, angažujte veći broj ljudi na ovom zadatku, da vam napismeno daju svoj sud. Ova informacija će vam višestruko koristiti - za isečke na koricama, a i kao jedna celovita i što objektivnija recenzija. (Razmišljam dok pišem kako bi bilo zanimljivo pustiti što više zamerki - volim marketing šokantan na taj način). Napravite sopstveni izbor koji će biti izložen vašim čitaocimas (mislite o tome).

Zašto ovo govorim? Zato što je predrasuda da će vaše delo spasiti recenzija poznatog pisca. Baška će verovatno tražiti da je platite. Neće. Pred čitaocem je samo vaša knjiga. Mišljenja se najčešće čitaju na kraju. Setite se koliko ste se puta složili sa hvalospevom sadržaja koji nije prošao vaše ''filtere''.

Knjigu danas u ruke ne uzima svako. Ostala je mala vojska.

3. Prelom teksta (pdf za štampu)

U najgorem slučaju prelamača možete naći u oglasima, preporuka je da se raspitate kod nekoga ko je već objavio knjigu čiji vam se slog i oprema dopala. Ime dzajnera, odnosno prelamača ili sloga teksta je obavezno u ''impresumu'' svakog izdanja. U najgorem slučaju, kontakt možete potražiti od autora. Autori sve češće ostavljaju svoje mejl adrese ili telefone za porudžđbinu. Šta mislite zašto? Strpljenja.

Sa prelamačem isterajte mak na konac, neka vam šalje tehnička rešenja sve dok ne budete zadovoljni. Tu nema kompromisa. Vi kao autor stajete iza svoje knjige, i njenog izgleda i kvalitetа korica, iza svega što se nađe u čitaočevim rukama.

Ako vas ne ''kapira'', promenite prelamača. Koliko vas god muka stajalo, ne činite kompromise, jer vi najbolje ''vidite'' svoju knjigu i dajte maksimum da napravite dobar izbor grafičkog rešenja za korice (od izbora fonta i boje i veličine slova do izbora slike koja će se naći na omotu, kao i vašeg portreta i kratke biografije). Prikladna ''oprema'' na najbolji način otvara put ka čitaocu. 

3. Narodna biblioteka Srbije: CIP i ISBN

Na sajtu Narodne biblioteke Srbije u padajućem meniju s leve strane potražite link Info za izdavače, otvorite  ISBN broj, međunarodni standardni broj vaše knjige, njenu matičnu oznaku (odnosi se i na e-izdanja!). Uključivanjem u ISBN sistem podaci o autoru kao izdavaču objavljuju se od 2005. godine u međunarodnom imeniku izdavača. Na linku su data detaljna objašnjenja i formulari za učlanjenje, za autorosko izdanje pdf  ili word document, imate izbor. Imate izbor i za elektronske knjige (za e-platforme), kao i mogućnost - sasvim pri dnu stranice za slanje popunjenog dokumenta. Članstvo je, kada dobijete rešenje, besplatno.

Posle prijema rešenja i ISBN  trebaće vam CIP; nađite svoj fah, ako niste sigurni kontakt telefoni (provereno) rade i dobićete pravu informaciju koji obrazac treba da popunite za učlanjenje u katalogizaciju. Budite precizni i pažljivi, konkretni, dobro pročitajte svaku rečenicu. Prema važećem cenovniku, ovo članstvo, kao preduslov da legalno objavite autorsko izdanje (pretpostavka da je reč o monografiji) će vas koštaati 1.700 dinara.

Na sajtu NBS dato je detaljno objašnjenje za prelamača gde i kako u impresum unosi i ISBN i CIP broj.

Po objavljivanju, Narodnoj biblioteci Srbije se dostavlja pet obaveznih primeraka. Tako ova referentna ustanova čuva sve što je ikada oobjavljeno na srpskom jeziku. Pomislite da jednom i kads vas ne bude nekom pasioniranom čitaocu, kritičaru ili istraživaču dođe pod ruku vaša knjiga...pustite mašti na volju.

5. Štamparija

Dugo je digitalnim štamparijama u odnosu na klasične trebalo da dostignu kvalitet ofset ili sito štampe, ali su ga dostigle uz neuporedivo nižu cenu štampanja, što je autorima često najvažnija stavka. Bar otkad su izdavači uprostili stvari, rukopise i ne čitaju, već jednostavno na svaki upit ispostave fakturu za tiraže. Što znači da pro forme drže urednike i ne staju iza autora, bar ne iza prve, druge ili treće knjige. Ako treba da je preplatite izdavaču zbog imena i knjižarskog lanca, i imate višak para, platite. Ako nemate, postanite sam svoj majstor.

Spisak digitalnih štamparija, čija je prednost daleko niža cena i ciljano planiranje tiraža - doštampavanje po potrebi, imate na internetu ili u oglasima.

Jedna od nesumnjivih prednosti digitale je što posedujete pdf svoje knjige - svaka digitalna štamparija će ga podesiti prema svojim štampačima, što vam omogućuje da kad to poželite naručite komad, dva, pet ili sto, hiljadu, koliko vam treba - ne otkupljujete ploče i ne stvarate magacin.

Naravno, tiraž upisan u impresum se lažira, no, budite, ipak, realni...

6. Distribucija i prodaja

Da bi vaše autorsko izdanje, ipak, stiglo do knjižara, posao mora ići preko distributera,

Distributeri su jako nezainteresovani za nepoznate autore, a tek za prve naslove! Uprkos činjenici da za samo uzimanje primeraka - ako ih uzmu, držanje u magacinu i nuđenje knjižarama za prodaju naplaćuju 50 odsto od cene koju ste nameravali da vaša knjiga ima u prodaji (35 posto uzima maloprodaja), razmislite koliko vam se isplati da vas gledaju u izlogu u eri interneta za preostalih 15 procenata.

Ili za autorski ugovor od osam do 12 posto prodajne vrednosti ionako smešnih tiraža.

Prodajte je sami na svojim stranicama ili profilima na društvenim mrežama, sajmovima ili e-platformama.Za one najveće trebaće vam i prevod na engleski jezik, ponovo lektor, prelom, štampa.Upotrebite sve marketinške trikove da svoj ''proizvod'' približite čitaocima, to jest kupcima.

Prodaja - posebno knjige mukotrpan je posao koji zahteva posvećenost i neprestani rad, a promocije i susret uživo sa publikom su neprocenjiv doživljaj. I jedini isplativ. Iz iskustva.

Srećno! 

Sve dodatne informacije, savete i uputstva možete dobiti na bitno2021@gmail.com ili putem kontakt forme

 

 

 



Нема коментара:

Постави коментар

Napišite nam svoje mišljenje, dajte predloge